twitter facebook MSweb op YouTube MSweb op Instagram msweb mskidsweb MS Vereniging

Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Altijd moe bij MS?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Klick
    reageerde
    radio uit idd dat doe ik ook! en als bijrijder helpt het de ogen te sluiten energiemanagement noem ik het

Leave a comment:

• Hanna71
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door leeuwtje-nl Bekijk bericht
    Hanna, hoe kan het dan dat je met meer prikkels juist langer kunt rijden?
    Ik zie dat ik het verkeerd geschreven heb .
    Ik heb de radio altijd UIT. Dat beperkt de prikkels en daardoor hou ik de concentratie langer vast.
    Ik zal het aanpassen.

Leave a comment:

• Dango
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door leeuwtje-nl Bekijk bericht
    lekker muziek luisteren tijdens auto rijden of thuis zijn wel prikkels maar geen vervelende prikkels , tenminste zo denk ik er over maar ik weet niet of dat voor iedereen geld.

Negatieve of drukke prikkels zijn voor mij i.i.g. wel meer belastend.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Leave a comment:

• leeuwtje-nl
    reageerde

Leave a comment:

• Hanna71
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Klick Bekijk bericht
    een wc rust moment is dan aan te raden, voor niemand vreemd en je komt echt ff bij.
    Ja, dat doe ik ook! Soms is gewoon even naar buiten gaan, een ommetje maken ofzo, ook lekker. Maar als ik niet wil dat mensen vragen gaan stellen, dan ga ik gewoon even op de wc zitten. Dat geeft even rust en dan kan ik me weer even opladen voor een poosje.

Ik verbaas me er over hoe ik eerst dacht dat dat voor mij niet gold, maar hoe ik nu merk dat prikkels echt energievreters kunnen zijn. Als ik autorijd heb ik altijd de radio UIT. Doe ik dat niet, dan kan ik minder lang rijden.
    Laatst bewerkt door Hanna71; 9 maart 2020, 18:37.

Leave a comment:

• Klick
    reageerde
    yep ik heb dat precies zo...
    geen tv aan geen radio aan en ik kan veel meer aan.
    als het te druk is om me heen slurpt dat energie.. een wc rust moment is dan aan te raden, voor niemand vreemd en je komt echt ff bij.

Leave a comment:

• Hanna71
    reageerde
    Ik merk een groot verschil tussen lichamelijke vermoeidheid en mentale vermoeidheid. Ik heb zelf het meeste last van mentale vermoeidheid.
    Ik kan prima 2 uur lang wandelen, maar een half uur een intensief gesprek voeren (of vooral goed luisteren) maakt dat ik bekaf ben.

Tijdens mijn revalidatietraject kreeg ik de tip om de radio uit te zetten of in een restaurant met mijn gezicht naar de muur te gaan zitten. Daarmee beperk je de prikkels die binnen komen/. Ik vond dat in mijn situatie niet nodig, want ik had daar heus geen last van.
    Ik ben het toch gaan proberen en ik merkte echt verschil.

Oorspronkelijk geplaatst door Bekiaam Bekijk bericht
    De enige manier om dan weer van de bank te komen is de TV aan en dommelend kijken wat er langs komt.
    Misschien gewoon eens zitten/liggen en geen tv aan doen. Bij mij werkt dat goed om even alle prikkels uit te schakelen. Daar knap ik dan echt van op.

Leave a comment:

• Ghost
    reageerde
    Hoi Maaike,

Zoals de andere deelnemers al vertellen komt vermoeidheid vaak voor, maar is voor iedereen anders.
    Ik heb er sinds een paar jaar last van (weet pas een jaar dat ik ms heb, wrs al 20 jaar), maar ik heb ook periodes gehad
    met veel energie. De laatste maanden valt het erg tegen, maar ik probeer wel door te zetten en
    bezig te blijven, want ik ben van mening dat je met een positieve mindset een hoop aan kan.
    Maar ik heb ook geleerd te luisteren naar mijn lijf.
    Cognitieve klachten heb ik afgelopen jaar heel erg gehad, toen was mijn ms zeker een half jaar erg actief.
    Ik kon soms niet eens meer bedenken hoe ik dagelijkse handelingen deed, vergat van alles en had
    heel veel moeite om informatie te verwerken, alsof ik ineens m'n intelligentie kwijt was.
    Kon niet zo goed tegen harde geluiden, terwijl ik voorheen maar wat graag naar een stevig concert ging.
    Langzaam is dit weer hersteld en voel ik me nu weer een beetje mezelf, maar het was een hele zware periode.

Hopelijk vind je snel antwoorden!
    Ik injecteer 2x per week B12 en heb wel het gevoel dat het me wat energie geeft, heb je die waarde al laten testen?
    Heel veel sterkte..
    Groetjes, Ilona

Leave a comment:

• 1207
    reageerde
    er bestaan ook programma's, in revalidatiecentra, om te leren je energie te managen

Leave a comment:

• Hans Jansen
    Junior deelnemer

• Hans Jansen
    reageerde
    Zins ik modafinil gebruik van mijn neuroloog is het moe zijn niet meer aanwezig .

Leave a comment:

• Dannifan
    reageerde
    Ik rust tussen de middag een uurtje uit en dan wordt het tussen 11-12 voor ik naar bed ga, om 8 uur weer wakker en ga gewoon de hele dag door zonder mij moe te voelen of te zijn. Ik ben PP maar moeheid is mij vreemd gelukkig.

Leave a comment:

• 1207
    reageerde
    vermoeidheid is een heel bekend symptoom en vaak neit op te lossen met slaap

eigenlijk is de verklaring niet zo heel moeilijk, ik ga voor jip en janneketaal
    het kost voor het lichaam gewoon veel meer energie om informatie langs kapotte en beschadigde zenuwbanen te sturen.
    zoek je weg maar eens in een stad waar op elke hoek vd straat wegenwerken zijn, leuk is anders

en die vermoeidheid hakt uiteraard in op heel je functioneren, uit jouw uitleg lees ik dan vooral cognitieve problemen.
    Iets wat ik ook heb, mijn brein durft gewoon volledig in staking gaan met soms lachwekkende gevolgen.

Laatst bewerkt door leeuwtje-nl; 6 maart 2020, 21:13. Reden: Verwijdering quote

Leave a comment:

• Bekiaam
    reageerde
    Als je het zo opschrijft Leeuwtje, dan herken ik mij daar heel erg in! Als ik mij, ondanks alles, toch ertoe zet om iets te doen dat mij erg veel energie kost, ben ik moe..... zo moe ben ik vroeger nooit geweest. Ik zak dan dieper weg in de bank dan ooit. Ik kan mijn hoofd dan niet meer dragen. Mijn hele lichaam zwaar en ondersteund door de bank. De enige manier om dan weer van de bank te komen is de TV aan en dommelend kijken wat er langs komt.
    Ik heb nooit aan de vermoeidheid gedacht die ik dan voel, ik heb alleen aandacht besteed aan het zo intens weg kunnen zakken in de kussens, een nieuwe ervaring.

Leave a comment:

• leeuwtje-nl
    reageerde
    Vermoeidheid bij MS is ook niet echt gekoppeld aan je slaappatroon. Je kunt heerlijk elke nacht 9 uur slapen, maar toch hondsmoe zijn overdag. Vermoeidheid bij MS is niet echt op te lossen met langere nachten of beter slapen, dat zit ingewikkelder in elkaar. De hele dag overprikkeld zijn bijvoorbeeld, er komt teveel bij je binnen, waar je ook echt heel moe van wordt. En sommige mensen met MS hebben hier dan weer helemaal geen last van.

Leave a comment:

• Bekiaam
    reageerde
    Dankje Hanna voor jouw fijne antwoord!
    Het zijn de eerste woorden die wat uitleggen over mijzelf, door een ander....
    Ik merk dat het erg fijn is om herkenning te vinden, al is het maar op bepaalde vlakken. Het bevestigd mijn ervaring, ik ben niet gek maar gewond, zo iets....! Als je niet geconfronteerd wordt met dit soort klachten / veranderingen, dan zou je niet geloven dat het kon!

Leave a comment:

Bezig...
X