Wij hebben uit eigen middelen een rolstoelauto gekocht, een Fiat Doblo uit 2006 met 100.000km op de teller. Een dieselauto, perfect onderhouden door de vorige (eerste) eigenaar. Dus daar kunnen we nog heel wat jaartjes samen van genieten, hoop ik.
Wij dachten dat deze auto bij uitstek in aanmerking zou komen voor het aanmerkelijk lagere tarief wegenbelasting omdat het een originele rolstoelauto is, met lift aan de achterzijde, verhoogd dak en zorgvuldig bruikbare bevestigingsmaterialen (riemen en haken).
Ik heb het aanvraagformulier ingevuld en samen met een aantal foto’s naar de Belastingdienst gestuurd.
Tot mijn stomme verbazing is de aanvraag afgewezen. In de wet, uit 2005, wordt gesproken over een bestelauto ipv een rolstoelauto. Met een grijs kenteken, dicht zijraam rechts en een verhoogd dak. En een afscheiding tussen de rolstoelruimte en de bestuurder van minimaal 30 cm. hoog.
Dus ik belde die dame op en blijkt dat dit er tijdens de behandeling van die wet destijds tussendoor is geglipt. Wat we ook verbouwen aan onze Fiat, het zal nooit een bestelauto worden als beschreven in hun criteria.
Hoe raar, hoe fout is dit? Gehandicapten komen dus niet in aanmerking voor het gehandicaptentarief…. Te zot voor woorden.
Commentaar