twitter facebook MSweb op YouTube MSweb op Instagram msweb mskidsweb MS Vereniging

Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een rolstoelauto en het lage wegenbelastingtarief

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

    Een rolstoelauto en het lage wegenbelastingtarief


    Wij hebben uit eigen middelen een rolstoelauto gekocht, een Fiat Doblo uit 2006 met 100.000km op de teller. Een dieselauto, perfect onderhouden door de vorige (eerste) eigenaar. Dus daar kunnen we nog heel wat jaartjes samen van genieten, hoop ik.

    Wij dachten dat deze auto bij uitstek in aanmerking zou komen voor het aanmerkelijk lagere tarief wegenbelasting omdat het een originele rolstoelauto is, met lift aan de achterzijde, verhoogd dak en zorgvuldig bruikbare bevestigingsmaterialen (riemen en haken).

    Ik heb het aanvraagformulier ingevuld en samen met een aantal foto’s naar de Belastingdienst gestuurd.

    Tot mijn stomme verbazing is de aanvraag afgewezen. In de wet, uit 2005, wordt gesproken over een bestelauto ipv een rolstoelauto. Met een grijs kenteken, dicht zijraam rechts en een verhoogd dak. En een afscheiding tussen de rolstoelruimte en de bestuurder van minimaal 30 cm. hoog.

    Dus ik belde die dame op en blijkt dat dit er tijdens de behandeling van die wet destijds tussendoor is geglipt. Wat we ook verbouwen aan onze Fiat, het zal nooit een bestelauto worden als beschreven in hun criteria.

    Hoe raar, hoe fout is dit? Gehandicapten komen dus niet in aanmerking voor het gehandicaptentarief…. Te zot voor woorden.

    #2

    Marina
    Deelnemer
    • Geregistreerd: okt 2019
    • Berichten: 521

    #1137
    16 april 2020, 12:40
    Vreemd is dat . Dus als ik je verhaal goed begrijp(??) dan kom je niet in aanmerking voor een lagere tarief wegenbelasting omdat je geen bestelwagen hebt maar een rolstoelauto ??... En waarom komt zo'n bestelwagen eigenlijk wel in aanmerking voor het lagere tarief? Is dat omdat het eigenlijk ook om een rolstoelauto gaat? Sorry, ik ben bang dat ik er te weinig van snap, zowel van de wagentypes als van die tarieven (heb zelf nl. nooit auto gereden)
    Laatst bewerkt door Marina; 16 april 2020, 13:41.

    Commentaar


      #3
      Knillis schreef:

      16 april 2020, 14:55
      Wij hadden een volkswagen Caddy bestel met alleen voorstoelen (bestuurder/bijrijder), een afgesloten “laadruimte” en die laadruimte heeft alleen in de achterklep (deur) een raam. In de laadruimte hebben we een hydraulische takel laten maken zodat mijn electrische rolstoel makkelijk achter in de auto getakeld kon worden.

      Deze auto werd wel gezien als auto speciaal voor gehandicapten vervoer dus mochten we op grijs kenteken rijden.

      Nu hebben we een Caddy personen auto, dus met een achterbank en zonder scheidingswand met de laadruimte. De achterbank staat opgeklapt en de takel is overgezet van de oude auto naar de nieuwe. Dus ook deze auto is geschikt gemaakt voor het vervoeren van een rolstoel. Helaas mag deze auto niet op grijs kenteken rijden dus moeten we het normale belastingtarief betalen. De auto wordt dus niet aangemerkt als geschikt voor gehandicapten vervoer.

      Er zit dus ergens een hiaat denk ik. Ik heb een gehandicapten parkeerkaart, een eigen parkeerplek met nummerplaat en een auto met rolstoeltakel maar er is geen sprake van een auto speciaal voor gehandicapten vervoer. Jammer, want we staan al voor zo vreselijk veel extra kosten.

      Commentaar


        #4
        Klick schreef:

        17 april 2020, 11:24
        kan de “minister gehandicaptenzaken” daar niet wat aan doen? Dit lijkt mij een breed probleem.
        dit is raar en volkomen onterecht maar ambtelijk volledig volgens de regeltjes.. vanaf de andere kant gaat niemand er aandacht aan besteden dus.. er zijn misschien wel beslissers die een aanvraag volledig terecht vinden en vinden dat ze moeten goedkeuren maar ze mogen dit niet. (en ja ik probeer jullie op te zwepen.. hier moet de politiek iets aan de beleidsregel aanpassen)

        Commentaar


          #5
          En Klick schreef:


          a maar hij kan wel een onderwerp aanzwengelen, het is een ingang en een voor de politiek makkelijke manier om te laten zien dat ze het wel serieus nemen. Voor mijn gevoel maakt het kans, vooral omdat ze als het jaar voorbij is ook willen laten zien aan nl dat er iets nuttigs voor de hele groep behaald is.

          Commentaar


            #6

            gisteren, 22:12
            Ik heb inmiddels een heerlijk bezwaarschrift gemaakt en jullie mogen meekijken.
            (...)
            In deze beschikking wijst u mijn verzoek af om onze rolstoelauto met kenteken ********* in aanmerking te laten komen voor het lage tarief motorrijtuigenbelasting.

            Het zeer vreemde aan deze regeling is dat hij uitsluitend geldt voor omgebouwde bestelauto’s, bedrijfswagens dus. Daarmee vallen bijna alle rolstoelauto’s dus buiten de boot. Bij de behandeling van deze constructie in de tweede kamer, in 2005, is hier schijnbaar gedachteloos aan voorbij gegaan. En is er dus ook niet bedacht dat daardoor deze regeling vrijwel voor niemand kan worden toegepast. Om in aanmerking te komen moet je dus een bedrijfswagen kopen en deze vervolgens voor een klein kapitaal laten ombouwen tot een rolstoelauto. En dan, ja, dan krijg je zowaar een korting op je wegenbelasting. Of heb ik het nou helemaal verkeerd?

            Is het niet zo dat het lage tarief juist is bedoeld om de mobiliteit, de maatschappelijke participatie van gehandicapten te bevorderen? Zelf kan ik geen stap lopen. Kan dus ook niet mijn loodzware elektrische rolstoel de auto inrijden, vastzetten en dan lopend naar de passagiersstoel naast de bestuurder lopen. Snapt u dat ik het niet snap?
            (....)

            Misschien ga ik dit ook nog wel mailen naar de verschillende politieke partijen in de Tweede kamer. Wordt vervolgd.

            update: brief vanmiddag op de bus gedaan

            Commentaar


              #7
              Knillis schreef:

              vandaag, 10:35
              Ik lees graag met je mee Fratema want zoals ik al eerder schreef heb ik met hetzelfde te maken. Zolang je maar in een bedrijfsauto rijdt krijg je wel een “ontheffing” maar als je in een personenauto rijdt met precies dezelfde aanpassingen om een rolstoel mee te kunnen nemen krijg je die “ontheffing” niet.

              Misschien is het handig om een nieuw topic te openen over dit onderwerp en dan in het onderdeel “de wereld” zodat de discussie over dit onderwerp niet in het mopper-topic “verdwijnt” en een ieder die te maken heeft met dit femomeen het topic makkelijker kan volgen en terugvinden?

              Commentaar


                #8
                Om eerlijk te zijn vrees ik dat je weinig kans hebt. De eisen om een voor een rolstoel gebruikte auto op grijs kenteken te krijgen zijn behoorlijk hard vastgelegd:

                https://www.belastingdienst.nl/wps/w..._gehandicapten

                En omdat daarin "De bestelauto voldoet aan de inrichtingseisen voor bestelauto's." als eis is opgenomen:
                https://www.belastingdienst.nl/wps/w..._en_inrichting

                Afgelopen zomer ben ik het ook aan het uitzoeken geweest, omdat ik graag een SUV op bestelautotarief had willen krijgen. De achterbank eruit en de benodigde laadruimte was geen probleem, ik zou alleen problemen krijgen door het verplichte tussenschot. De wielen verplaats ik nl. (nadat ik ze van buiten op de bijrijdersstoel heb gelegd) naar achteren, zodat ik het frame op de bijrijdersstoel kan zetten; door het tussenschot zou dat niet kunnen.

                De belastingdienst vertelde dat ik daarvoor wel ontheffing aan kon vragen. Nadat ik het had doorberekend kwam het niet uit; het ombouwen was duurder dan wat ik in 5 jaar aan korting op de wegenbelasting zou krijgen. Daarom heb ik gekozen voor een auto in het normale tarief (iets goedkoper dan normaal, omdat het een hybride SUV is.).

                Bij een nieuwe auto die aan de voorwaarden voldoet kan je zelfs de BPM terugvragen.
                Laatst bewerkt door Jrs77; 28 april 2020, 23:17.

                Commentaar


                  #9
                  Ik vraag me af wat de functie van een tussenschot dan is? Waarom is dat een vereiste? De personen uitvoering van de Caddy is qua laadruimte (zonder de achterbank) net zo groot als de bedrijfs Caddy. Onze takel zit op precies dezelfde plek (is overgebouwd). Rolstoel staat op precies de zelfde plek. Groot voordeel van de personen uitvoering is dat er rondom ramen zijn zodat het rijden gewoon veel veiliger is. Je hebt een veel beter zicht dan in een bedrijfsauto met name bij het links of rechts afslaan.

                  De regels zijn inderdaad vrij duidelijk Jrs maar niet duidelijk is me waarom deze regels er zijn?

                  Commentaar


                    #10
                    Ik vraag me af wat de functie van een tussenschot dan is? Waarom is dat een vereiste? De personen uitvoering van de Caddy is qua laadruimte (zonder de achterbank) net zo groot als de bedrijfs Caddy. Onze takel zit op precies dezelfde plek (is overgebouwd). Rolstoel staat op precies de zelfde plek. Groot voordeel van de personen uitvoering is dat er rondom ramen zijn zodat het rijden gewoon veel veiliger is. Je hebt een veel beter zicht dan in een bedrijfsauto met name bij het links of rechts afslaan.

                    De regels zijn inderdaad vrij duidelijk Jrs maar niet duidelijk is me waarom deze regels er zijn?

                    Commentaar


                      #11
                      Ik heb in mijn Kangoo de ramen moeten blinderen behalve van de rechterzijdeur.
                      Het tussenschot moest 30 cm hoog worden.
                      Verder moest er een foto bij met het hulpmiddel in de laadruimte bij de aanvraag.

                      piet

                      Commentaar


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Knillis Bekijk bericht
                        Ik vraag me af wat de functie van een tussenschot dan is? Waarom is dat een vereiste? De personen uitvoering van de Caddy is qua laadruimte (zonder de achterbank) net zo groot als de bedrijfs Caddy. Onze takel zit op precies dezelfde plek (is overgebouwd). Rolstoel staat op precies de zelfde plek. Groot voordeel van de personen uitvoering is dat er rondom ramen zijn zodat het rijden gewoon veel veiliger is. Je hebt een veel beter zicht dan in een bedrijfsauto met name bij het links of rechts afslaan.

                        De regels zijn inderdaad vrij duidelijk Jrs maar niet duidelijk is me waarom deze regels er zijn?
                        Het is niet zo dat voor rolstoelen geschikte auto's een eigen belastingtarief hebben, maar er is aan rolstoelgebruikers de kans gegeven om als particulier een bestelwagen op naam en in dat tarief te krijgen. Dan moet het wel een bestelwagen, en geen personenauto zijn. Dat betekent dus geen achterbank, laadruim afgescheiden van de bestuurder en bijrijder (tussenschot) en voldoende laadruimte.

                        Ik ben blij dat ik het vooraf heb uitgezocht, en daarom heb ik ook niet voor een diesel gekozen. Daarvoor betaal je heel wat meer belasting dan voor een benzine (of hybride).

                        Commentaar


                          #13
                          Ik begrijp wat je schrijft Jrs, mijn man (als gepensioneerde belastingdienst medewerker) vertelt steeds precies het zelfde verhaal om me te overtuigen. Er is alleen een bedrijfsauto tarief en een gewoon wegenbelasting tarief en geen gehandicapten auro tarief zegt hij dan. Maar voor mij is de huidige (personen) auto met precies dezelfde aanpassingen als de vorige bedrijfsauto een stuk prettiger (veiliger) om in te rijden. Wel jammer dat het een stuk duurder moet zijn.

                          Ik begrijp echt niet dat je pas op grijs kenteken “mag” rijden als je de achter ramen (zoals Shandy schrijft) geblindeerd hebt terwijl je er dezelfde rolstoel in wilt vervoeren.

                          Commentaar


                            #14
                            Ben blij dat je een bezwaarbrief heb geschreven en verstuurd. Misschien kan een maatschappelijk werker / sociale raadslid van je gemeente ook hierin helpen te bemiddelen met de belasting en vragen een uitzondering voor je te maken? Of geringe aanpassingen te maken?
                            Empathie dieren/natuurVegetariër www.paardenkamp.nl www.pleegzorg.nl Autarkie

                            Commentaar


                              #15
                              Misschien is het nog de moeite waard om het even na te vragen bij Bever auto aanpassingen of een ander wat groter bedrijf, zij verkopen veel rolstoelauto's ook tweedehands en weten echt alles over dit soort regelgeving. Zou toch mogelijk moeten zijn... Mijn vorige auto was een Opel Zafira, ook een personenauto aangepast voor mijn rolstoel, gewoon op bijzonder tarief, de aanschaf was echter voor 2005 dus dat zal het verschil zijn maar het is wel gek als dat nu niet meer mogelijk is. Succes!

                              Commentaar

                              Bezig...
                              X