twitter facebook MSweb op YouTube MSweb op Instagram msweb mskidsweb MS Vereniging

Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Coronavirus

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• raimonnea
    reageerde
    Corona blijkt stuk harder toe te slaan in gebieden met intensieve veehouderij

Corona blijkt een stuk harder toe te slaan in gebieden met intensieve veehouderij, zoals Oost-Brabant en Noord-Limburg. Er zijn sterke aanwijzingen dat luchtkwaliteit een rol speelt. Het RIVM en universiteiten broeden op onderzoek naar een verband tussen veehouderij en de impact van het virus. ‘Mensen in gebieden met veel luchtvervuiling moeten beter beschermd worden.’

https://www.ad.nl/binnenland/corona-...www.google.nl/

Leave a comment:

• Marina
    reageerde
    "Fysiotherapie en gehoorscreening pasgeboren baby's weer opgestart

Fysiotherapeuten kunnen weer patiënten gaan behandelen, mits ze zich houden aan de hygiënemaatregelen en het mogelijk is om in hun praktijken zo veel mogelijk afstand tot elkaar te bewaren. Dat is het advies van verschillende beroepsorganisaties waarbij fysiotherapeuten zijn aangesloten. Het advies is uitgebracht met instemming van het RIVM.

Op dit moment is het volgens de organisaties nog niet mogelijk om net zoveel patiënten als voor de coronacrisis te behandelen. Mensen met ernstige klachten krijgen voorrang en minder noodzakelijke behandelingen zullen op afstand gebeuren. De zorgverlener bepaalt zelf de volgorde."

https://nos.nl/liveblog/2332234-tien...ten-op-ic.html

Leave a comment:

• Marina
    reageerde
    Van de NOS Liveblog vandaag:

"Het grote publiek kan vanaf vandaag meedenken over hoe de exitstrategie van Nederland eruit moet komen te zien. Dat kan online via de TU Delft. Deelnemers krijgen de keuze uit acht scenario's en zien direct het gevolg van die keuze.

"Veel mensen willen in dit geval graag gehoord worden. Maar we weten dat uit dit onderzoek waarschijnlijk een vertekend beeld gaat komen", zegt Niek Mouter van de TU Delft. Daarom vindt tegelijkertijd een representatief onderzoek plaats onder 5000 Nederlanders die gekozen zijn aan de hand van een steekproef.

Het onderzoek moet 7 mei klaar zijn, zodat het kabinet de resultaten kan meenemen in het overleg over een eventuele versoepeling van de coronamaatregelen."

En:

"ANBO: thuiswonende 70-plusser kan weer bezoek ontvangen

"Ga niet op bezoek bij mensen van zeventig jaar en ouder", luidde het advies van het RIVM en de Rijksoverheid sinds begin april. Sinds vandaag is dit op verzoek van ouderenbond ANBO aangepast, omdat het zou leiden tot verwarring.
    De tekst luidt nu: zelfstandig wonende ouderen kunnen nu één of twee vaste personen aanwijzen die hun met regelmaat bezoeken mits de betrokkenen gezond zijn en anderhalve meter afstand houden.
    Het advies om ouderen niet te bezoeken, leidde er volgens de ouderenbond toe dat ook gezonde, thuiswonende ouderen geen bezoek meer kregen en snel vereenzaamden. ANBO: "Wij zijn blij dat het nu weer duidelijk is dat thuiswonende 70-plussers door één of twee vaste personen kunnen worden bezocht.""

Laatst bewerkt door Marina; 29 april 2020, 11:38.

Leave a comment:

• Nessa
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door D-Cheryl Bekijk bericht
    Ik hoorde vrijdag van een vriendin dat bij ons in het oosten twee van de drie corona-afdelingen in het ziekenhuis weer zijn gesloten.
    Voor haar dochter, IC-verpleegkundige in het MST, betekent dat eventjes vakantie na weken bikkelen.
    Ze hebben zo hard gewerkt, alle zorgmedewerkers. Echt hulde. Een weldiende vakantie dus!

En fijn dat het ergste nu voorbij lijkt. Hopelijk houdt iedereen de maatregelen vol en blijft de situatie beheersbaar tot er een vaccin is.

Leave a comment:

• Nessa
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
    Dat geeft geen goed beeld vd Nederlandse gezondheidszorg ook al zijn de tabellen, cijfers en statistieken beter als bv Belgie
    Dat ben ik met je eens, zoals ik al twee keer opschreef in dit topic.

Leave a comment:

• D-Cheryl
    reageerde
    Ik hoorde vrijdag van een vriendin dat bij ons in het oosten twee van de drie corona-afdelingen in het ziekenhuis weer zijn gesloten.
    Voor haar dochter, IC-verpleegkundige in het MST, betekent dat eventjes vakantie na weken bikkelen.

Leave a comment:

• 1207
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Nessa Bekijk bericht
    Omdat je het je simpelweg niet permitteren om te wachten met overplaatsen tot je IC vol is.
    klopt maar opnieuw vergeet je het belangrijkste element
    Nederland was blijkbaar niet in staat om intern de patienten te verdelen en had de Duitse hulp nodig.
    Dat geeft geen goed beeld vd Nederlandse gezondheidszorg ook al zijn de tabellen, cijfers en statistieken beter als bv Belgie

Leave a comment:

• Nessa
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
    vergeet je bewust het elementje buitenland? Je stuurt patiënten niet naar het buitenland als je ze nog kunt behandelen of over de eigen ziekenhuizen kunt verdelen.
    Omdat je het je simpelweg niet permitteren om te wachten met overplaatsen tot je IC vol is. Je moet daarvoor al gaan verplaatsen, vanuit je cohorten. IC-ers kunnen over het algemeen niet meer verplaatst. Anders gezegd: je gaat op voorhand al patiënten verplaatsen, anticiperend op de situatie.

En ik heb het al eerder gezegd: onze gezondheidszorg is niet ingericht op zo'n situatie. En dat is niet goed. Daar zijn we het over eens.

Leave a comment:

• 1207
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Nessa Bekijk bericht
    Patiënten zijn overgeplaatst om de lasten verdelen, niet omdat het maximum was bereikt.
    vergeet je bewust het elementje buitenland? Je stuurt patiënten niet naar het buitenland als je ze nog kunt behandelen of over de eigen ziekenhuizen kunt verdelen .

In ons Brabantse ziekenhuis zijn ze patiënten gaan uitplaatsen
    In Belgie, Duitsland of Frankrijk zal een ziekenhuis nooit coronapatienten weigeren zoals Nederlandse ziekenhuizen in het begin deden of wilden doen.

Hoe je de cijfers, tabellen en statistieken ook oppoetst, dit is geen goed teken.

Leave a comment:

• Antoinette
    reageerde
    Knillis, ik kan je gedachtegang uitstekend volgen. En daarom begrijp ik dan ook niet waarom velen maar blijven mopperen dat ze 'niets' meer mogen. Ze weten niet waarover ze praten. Wij, MS'rs, moeten vaak al zoveel inleveren. Maar hoor je ons klagen of jammeren? De meeste niet. Ik in ieder geval niet. Vaak denk ik dan ook - als ik weer zo'n klaagzang hoor - mens, is dat nou zó erg om even rekening te houden met de medeburger door thuis te blijven?

Ik kom nu nergens, maar verveel me geen seconde. Ik schrijf, schilder of ruim linnenkasten op terwijl ik meezing en 'swing' (terwijl ik me vasthoud aan de rollator) op de leuke muziek op de radio.

Kortom, Ik geniet van iedere dag dat ik er zijn mag. Als al die mopperaars dat nu ook eens deden zou het leven er een stuk aangenamer uitzien.

Leave a comment:

• Knillis
    reageerde
    Ik denk dat wij bijna geen van alleen enig idee hebben met wat een IC opname van een week of drie echt met iemand doet. Van dichtbij heb ik dat gelukkig ook nog niet meegemaakt maar wel vanuit mijn werk van vroeger. Mensen die volledig bedlegerig opgenomen moeten worden in een revalidatiecentrum om werkelijk alles opnieuw te moeten gaan aanleren voor zover dat dan nog mogelijk is.

Voor mezelf heb ik al aangegeven niet naar een IC te willen als ik geveld zou worden door dit verschrikkelijke virus en ik niet op eigen kracht daarvan weer zou kunnen opknappen. Ik heb nu al moeite om mijn spieren een heel klein beetje op orde te houden dus laat staan als alles een week of 2 a 3 volledig stil zou hebben gelegen. Dat komt dan nooit meer goed, En dan nog de mogelijke hersenbeschadigingen, ik heb nu al behoorlijk last van overprikkeling en een gestoord kort geheugen. Ik moet er niet aan denken dat het nog veel erger zou worden.

Alle revalidatie patienten die er na deze crisis zullen zijn geven denk ik ook nog wel de nodige problemen en overbelasting van de revalidatie centra.

Intussen blijf ik dus maar zo veel als mogelijk binnen in de hoop deze narigheid buiten de deur te houden en op die manier geen beroep te hoeven doen op de toch al overbelastte zorg in het land. Voorkomen is tenslotte altijd nog beter dan genezen.

Leave a comment:

• Hanna71
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door raimonnea Bekijk bericht

Dan over die IC bedden, lees zat in de media dat er mensen de IC word geweigerd in Nederland om het open te houden voor wie in hun ogen het beste overlevingskans zal hebben.
    Ik ben trots op al die medewerkers in de zorg die hun benen uit hun lijf lopen om meer mensen te helpen dan menselijkerwijs van ze gevraagd kan worden, die onder vreselijke omstandigheden (zowel lichamelijk als psychisch als praktisch) moeten werken en daarbij ook nog eens meer kans lopen om ziek te worden dan anderen.
    Ik vind het moeilijk te geloven dat deze mensen geen hart hebben door mensen te weigeren terwijl dat niet nodig is. Geef ze iets meer waardering dan dat!

Leave a comment:

• leeuwtje-nl
    reageerde
    Qanuk, over wat voor behandeling heb je het hier? Medicatie als MS-remmer, een prednisonkuur, of nog iets anders?

Leave a comment:

• Qanuk00
    reageerde
    Vorige week is mij tijdens de intake verteld dat een behandeling in coronaperiode risicovol is, omdat je immuunsysteem een tikkie krijgt. Ik heb op dit moment veel klachten en de vraag is niet of ik behandeld ga worden, maar wanneer.... Kwaliteit van leven is voor mij erg belangrijk, en mijn klachten nemen stillekes aan toe. Maar men wil geen onnodige risico's nemen, wat ik ook goed begrijp. Duivelsdilemma's

Leave a comment:

• raimonnea
    reageerde
    Extra alert en voorzichtig met buiten zijn, denk aan een mondkapje.

https://www.ad.nl/dossier-coronaviru...baar~a3c0322c/

Onderzoek Erasmus MC bevestigt: corona via lucht overdraagbaar

Onderzoekers van het Erasmus MC in Rotterdam hebben met een onderzoek met fretten wetenschappelijk aangetoond dat het Covid-19-virus door de lucht overdraagbaar is. Daarmee is voor het eerst bewijs geleverd dat social distancing nodig is, stelt moleculair viroloog Sander Herfst van het Erasmus MC. Het onderzoek werd gedaan voor bekend werd dat op twee nertsenfokkerijen in Brabant corona is uitgebroken onder dieren.

Leave a comment:

Bezig...
X